“Adik ni nak pi Yaman nanti” kata seorang pak cik kepada seorang yang berpangkat dato’ disebabkan mempunyai cucu. Dato’ ini yang dari tadi tersenyum melihat gelagat cucunya yang akan menyambung pelajaran ke sebuah Universiti tempatan. “Malam ni kenduri kesyukuran sempena cucu saya, dia nak pergi sambung belajar dekat Universiti minggu depan” kata dato’ kepada saya. “Adik bila nak pergi Yaman?” Tanya dato’. “Insya Allah dalam bulan tujuh ni” saya menjawab. “Ooo, Insya Allah” sebut dato’ itu perlahan. Riak wajahnya seperti mendengar cerita dongeng sambil menoleh kearah bertentangan dengan saya.
Saya kurang memahami, apakah kefahannya tentang “Insya Allah”. Mungkin dia merasakan hanya sekadar lafaz angan-angan yang tidak mungkin menjadi rialiti atau sekadar menjadi permainan dalam percakapan.
Ini sedikit gambaran orang kampung terhadap lafaz “Insya Allah”. Saya tidak menyangka bahawa manusia yang berada di Yaman mempunyai pemikiran yang hampir serupa. Ketika barbual dengannya:
“Dalam tentatif ni start program pukul tujuh, nanti jangan lambat pulak macam sebelum-sebelum ni” kata salah seorang kepada saya. Saya menjawab “Insya Allah”. Lalu dia mencelah dengan berkata “kalau saya, orang sebut “Insya Allah”, saya tak boleh nak terima. Sebab macam nak menyalahkan Allah pulak. Sedangkan itu salah kita. Kata “OK” la. Sebab semua ni atas kita”.
Termain didalam hati “Siapa yang menyalahkan siapa??”.
Erti “Insya Allah” ialah Jika Allah mengkehendaki. Lafaz ini adalah perlu ketika kita berjanji untuk masa akan datang kerana segala sesuatu akan berlaku mengikut apa yang dikehendaki olehNya. Sekiranya kita bejanji tanpa melafazkan “Insya Allah”, kemudian janji itu tidak dapat ditunaikan. Maka kita tergolong dikalangan orang yang memungkiri janji. Nabi saw bersabda:
Saya kurang memahami, apakah kefahannya tentang “Insya Allah”. Mungkin dia merasakan hanya sekadar lafaz angan-angan yang tidak mungkin menjadi rialiti atau sekadar menjadi permainan dalam percakapan.
Ini sedikit gambaran orang kampung terhadap lafaz “Insya Allah”. Saya tidak menyangka bahawa manusia yang berada di Yaman mempunyai pemikiran yang hampir serupa. Ketika barbual dengannya:
“Dalam tentatif ni start program pukul tujuh, nanti jangan lambat pulak macam sebelum-sebelum ni” kata salah seorang kepada saya. Saya menjawab “Insya Allah”. Lalu dia mencelah dengan berkata “kalau saya, orang sebut “Insya Allah”, saya tak boleh nak terima. Sebab macam nak menyalahkan Allah pulak. Sedangkan itu salah kita. Kata “OK” la. Sebab semua ni atas kita”.
Termain didalam hati “Siapa yang menyalahkan siapa??”.
Erti “Insya Allah” ialah Jika Allah mengkehendaki. Lafaz ini adalah perlu ketika kita berjanji untuk masa akan datang kerana segala sesuatu akan berlaku mengikut apa yang dikehendaki olehNya. Sekiranya kita bejanji tanpa melafazkan “Insya Allah”, kemudian janji itu tidak dapat ditunaikan. Maka kita tergolong dikalangan orang yang memungkiri janji. Nabi saw bersabda:
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ
“Tanda-tanda orang munafik ada tiga: Apabila bercakap ia berdusta, Apabila berjanji ia mungkiri, Apabila diberi amanh ia khianat”. Riwayat Bukhari dan Muslim
Adakah banar, lafaz “Insya Allah” itu ingin menyalahkan Allah?
Seandainya benar lafaz “Insya Allah” Adalah menyalahkan Allah. Ia tidak akan belaku kepada Nabi Musa as ketika bersama dengan Nabi Khidir as, sepertimana frman Allah swt:
Seandainya benar lafaz “Insya Allah” Adalah menyalahkan Allah. Ia tidak akan belaku kepada Nabi Musa as ketika bersama dengan Nabi Khidir as, sepertimana frman Allah swt:
قَالَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا (٦٩
Nabi Musa berkata: "Engkau akan dapati aku "Insya Allah" orang yang sabar; dan Aku tidak akan membantah sebarang perintahmu". Surah Al Kahfi – Ayat 69
Mungkin ada sebahagian manusia menggunakan kalimah ini untuk mempersenda. Melafazkan “Insya Allah” dengan tujuan untuk melepaskan diri dari sesuatu yang akan menjadi kesalahan atasnya.
Pengertian “Insya Allah” memberi maksud perjanjian untuk melaksanakan serta menyerah segala urusan yang bakal dilaksanakan kepada Allah.
Ketika Allah swt menceritakan peristiwa yang akan berlaku kepada RasulNya, Allah swt juga menggunakan lafaz “Insya Allah” atas kehendakNya seperti mana firmanNya:
Pengertian “Insya Allah” memberi maksud perjanjian untuk melaksanakan serta menyerah segala urusan yang bakal dilaksanakan kepada Allah.
Ketika Allah swt menceritakan peristiwa yang akan berlaku kepada RasulNya, Allah swt juga menggunakan lafaz “Insya Allah” atas kehendakNya seperti mana firmanNya:
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا (٢٧
Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya Dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; Iaitu Sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - Dalam keadaan aman (menyempurnakan Ibadat Umrah kamu) Dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah mengangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana ia mengetahui (adanya feadah Dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (Masa berlakunnya). Surah Al Fath – Ayat 27
Ardul Jannatain ujian buat orang yang terdahulu
Didalam surah yang lain Allah swt telah merakamkan satu kisah sebagai renungan yang telah berlaku kepada kaum yang terdahulu di bumi Yaman:
إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ (١٧)وَلا يَسْتَثْنُونَ (١٨)فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِنْ رَبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ (١٩)فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ (٢٠
Sesungguhnya Kami telah timpakan mereka Dengan bala bencana, sebagaimana Kami timpakan tuan-tuan punya kebun (dari kaum yang telah lalu), ketika orang-orang itu bersumpah (bahawa) mereka akan memetik buah-buah kebun itu pada esok pagi; -(17). serta mereka tidak menyebut (insya Allah). (18). maka kebun itu didatangi serta diliputi oleh bala bencana dari Tuhanmu (pada malam hari), sedang mereka semua tidur. (19). lalu menjadilah ia sebagai kebun yang telah binasa semua buahnya. (20). Surah Al Qalam – Ayat 17-20
No comments:
Post a Comment