Followers

Friday, July 10, 2009

Hidup mengkritik @ menghargai?


Ada sebahagian manusia suka dengan sifat mengkritik. Pantang bersuara, dia hanya akan melihat pada kecacatan semata-mata. Tanpa meneliti, dia terus mengkritik pada cebisan kekurangan yang baginya tidak sempurna dengan berkata:

“Kenapa dia tak buat bagi orang mudah sikit, bagi cantik sikit? kalau dia buat macam ni, macam ni.......”

Kata seseorang kepada seseorang yang lain tentang Program Maktabah Syamilah. cupa kita perhati dan menilai selain dari kekurangan. Program Maktabah Syamilah adalah satu program yang terhimpun padanya puluhan ribu kitab sebagai rujukan. Dan segala bahan utama yang diperlukan untuk perbahasan tersimpan di Program Maktabah Syamilah.

Dengan adanya program ini, kita mampu menyemak dan merujuk nas-nas dari Tafsir, Hadis, perbahasan Ulama’, asma’ul rijal dan sebagainya dengan cara menulis kalimah yang diingini kemudian klik pada pencarian. Itu adalah sesuatu yang perlu dihargai lebih dari dikritik disebabkan ia mempunyai kemudahan walaupun tidak sesempurna yang kita inginkan.

Dan contoh yang lain setelah mana satu program yang baru pertama kali diadakan:

“Alaa...dia tu bukannya pandai sangat”

Kata bekas pimpinan yang pernah memegang jawatan sebuah persatuan sebelum ini. Adakah ini cara kita? Sepatutnya kita menilai, apa jasa kita semasa kita memikul amanah yang diberi sebelum ini? Sehingga kita perlu mengkritik pinpinan yang selepas kita. Semasa kita menjadi pimpinan, kita hanya melakukan sesuatu yang telah dilakukan sebelum ini tanpa cuba untuk mencetus sesuatu yang baru dalam lajnah yang kita pikul. Dalam perlaksanaan yang sedemikian rupa pun, kita dipersoalkan dengan pelbagai perkara.
Apabila pimpinan yang lain memikul amanah, kemudian mencipta satu program yang baru. Kita yang melebihi orang lain dalam mengkritik perkara yang tidak sepatutnya dikritik.

Tulisan ini bukan bermaksud kita tidak boleh mengkritik, sebaliknya kita perlu berhati-hati dan bijak dalam mengkritik. Saya bukanlah seorang yang anti kritik, bahkan saya sangat menerima kritikan, tetapi “Kritikan yang membina, bukan kritikan yang menghina”. Kerana pengkritik yang menghina adalah orang tidak padai bersyukur.

Jadi....

“Berhadapanlah apabila mengkritik, dan kritiklah kepada orang yang sepatutnya dikritik”.

Allah swt Berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَومٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ (١١
“Wahai orang-orang yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) kemungkinan besar puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) kemungkinan besar puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka;” Surah Al Hujraat – Ayat 11

Belajarlah mensyukuri dan menghargai kerana ia mempu menambah keberkatan walau hanya sekadar ucapan AlhamdulilLah dan terima kasih.

No comments: