Followers

Thursday, June 18, 2009

Ciri-ciri sahabat yang baik....


Al Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) pernah berpasan kepada anaknya yang ingin mencari sahabat. Lalu al Qamah memberitahu anaknya tentang ciri-ciri sahabat yang baik:
Pertama;Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya. Sahabat adalah hiasan diri kamu. Jika kamu dalam keadaan kekurangan, dia suka mencukupi kekurangan dan memenuhi keperluanmu.
Kedua;Pilihlah seorang sahabat yang apabila kamu menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik, dia suka menerima dengan rasa terharu. Jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitungnya (menyebutnya).
Ketiga;Pilihlah seorang sahabat yang apabila kamu bersusah untuk membantunya, ia suka menerima dengan rasa berharga dan dianggap sangat berguna. Dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu, maka ia suka menutupinya.
Keempat;Pilihlah sahabat yang jika kamu meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi. Jika kamu diam, dia datang menyapamu. Dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankan bebanmu serta menghiburkanmu.
Kelima;Sahabat yang jika kamu berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan hanya sekadar mempercayainya (jika ia benar). Jika kamu mengemukakan sesuatu permasalahan yang berat, dia suka mengusahakannya. Dan seandainya kamu berselisih pandangan dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang kita kasihi.

No comments: